Detaljerad introduktion till SHIMANO och SRAM racercykel transmissionsystem

Detaljerad introduktion till SHIMANO och SRAM racercykel transmissionsystem

Detaljerad introduktion till SHIMANO och SRAM racercykel transmissionsystem

Låt oss först lära känna racercykel transmissionsystem

 

Precis som mountainbike transmissionsystem inkluderar racercykel transmissionsystem en kassett, en vevlagerlåda, en vevlager, en kedja, bromshandtag, växel- och bromshandtag (känt som "Brifter" på mountainbikes), en bakväxel, en framväxel och kablar. Till skillnad från mountainbike transmissionsystem som mer fokuserar på offroad-prestanda, styvhet och hållbarhet, lägger racercykel transmissionsystem mer vikt vid hastighet, aerodynamik och lätt design.

För närvarande är de flesta racercykel transmissionsystem dubbelklingesystem, och enkelklingekonfigurationer är ännu inte brett spridda. En av de mest kända racercyklarna med enkel klinga idag är 3T Strada.

Marknaden för racercykel transmissionsystem domineras främst av tre märken: Shimano, SRAM och Campagnolo, medan FSA och Rotor representerar mer nischval.

I den här artikeln kommer främst Shimano och SRAM att beskrivas.

SHIMANO

Shimano är kanske jämförbart med SRAM inom mountainbikes och har sina egna styrkor och anhängare.

Men när det gäller racercyklar bör det noteras att Shimano har en mer dominerande position.

 

 

Enligt Shimanos officiella klassificeringslista för racercykel transmissionssystem kan racercykel transmissioner grovt delas in i 3 nivåer.

Toppnivå:

Dura-Ace Di2

Dura-Ace R9100

Ultegra Di2

Mellan-hög kvalitet:

Ultegra R8000

105 R7000

Ingångsnivå:

Tiagra R4700

Sora R3000

Claris R2000

Claris-serien:

 

Claris R2000, Shimanos lägsta modell, är utformad för daglig pendling och finns i STI dubbelkontroll (för racercyklar) och STI växelhandtag (för platta styr) versioner. Trots sin nybörjarstatus har Shimano Claris intern kabeldragning för att eliminera "Mantis-effekten" och använder en klinga med fyra armar. Den stöder 8/16-växelalternativ.

Sora-serien:

 

Sora R3000, en uppgradering från 3500-serien, introducerades 2016 och vänder sig till nybörjar- och avslappnadscyklister för daglig träning och stadskörning. R3000 använder en klinga med fyra armar och erbjuder på grund av tekniska nedåtriktade trick en 9-växlad intern kabel STI dubbelkontroll. Cyklister kan välja mellan en 50-34T dubbelklinga eller en 50-39-30T trippelklinga med en maximal kassettstorlek på 11-34T.

Tiagra-serien:

 

Tiagra 4700, introducerad 2015, är optimerad för daglig körning och lätt terrängkörning och vänder sig till entusiaster. Den lånar nyckelteknologier från högre prissatta transmissionsserier och erbjuder klingalternativ på 52-36T och 50-34T. När det gäller växlar är R7000 11-växlad, medan 4700 är 10-växlad. Vad gäller totalvikt väger R7000 2540 g, medan 4700 väger cirka 2866 g.

105-serien:

 

Den nya 105 R7000, introducerad i början av 2018, vänder sig till entusiaster och introducerar skivbromsversioner. 105 har alltid varit synonymt med en utmärkt pris-prestandaförhållande och återfinns på många racercyklar i prisklassen 800 till 2000 euro. R7000, Shimanos mest prisvärda 11-växlade grupp, delar många funktioner med Ultegra och Dura-Ace. R7000 erbjuder en kortare handtagsrörelse för snabbare och mer precisa växelbyten. När det gäller fram- och bakväxeln erbjuder R7000 klingalternativ på 50-34T, 52-36T och 53-39T.

Ultegra-serien:

 

Ultegra R8000, introducerad 2017, vänder sig till entusiastiska cyklister som vill ta sin cykling till nästa nivå. Ultegra har länge varit känt för sitt utmärkta pris-prestandaförhållande och finns ofta på racercyklar i prisklassen 800 till 2000 euro. R8000 erbjuder många av samma teknologier som Ultegra och Dura-Ace. Den erbjuder en utmärkt växelprestation med en kortare handtagsrörelse och klingalternativ på 50-34T, 52-36T och 53-39T.

Ultegra Di2:

 

Ultegra Di2 är den elektroniska växelversionen av Ultegra och är en av Shimanos två elektroniska växelgrupper. Ultegra Di2 kan konfigureras med synkroniserad eller halv-synkroniserad växling, vilket ger cyklisten möjlighet att välja mellan användning av främre (full) eller bakre (halv) växeln för automatisk växling för att optimera kedjans position för varje kassett och undvika kedjehopp. Dessutom introducerar Ultegra Di2 nya anpassningsbara topplocksknappar för att förbättra växeljusteringen.

Dura-Ace-serien:

 

Dura-Ace R9100, introducerad 2016, vänder sig till elitcyklister och professionella för tävling och högkvalitativ träning. R9100, som är Shimanos topptransmissionssats, erbjuder många uppgraderingar och optimeringar jämfört med R9000. Växelhandtagen har blivit omgjorda med förbättrad ergonomi och halkfria mönster på greppen. Fram- och bakväxlarna har optimerats för kabeldragning och den främre växeln har en integrerad mekanism för justering av kabelspänningen. Den bakre växeln har fortfarande Shimanos berömda Shadow-teknologi. R9100 klingorna har en ökad vevbredd och har en ihålig konstruktion för ökad styvhet och överföringseffektivitet.

Dura-Ace Di2:

 

Som den elektroniska växelversionen av Dura-Ace är Dura-Ace Di2 för närvarande den dyraste modellen i Shimanos sortiment av racercyklar. Till skillnad från SRAM eTap är inte Dura-Ace Di2 helt trådlös i konventionell bemärkelse, även om den erbjuder vissa trådlösa funktioner. Dura-Ace Di2 använder, precis som Ultegra Di2, Shimanos synkroniserade växelteknologi. Dessutom har både främre och bakre växlaren en integrerad kraschskyddsfunktion. Jämfört med föregående generation av Dura-Aces elektroniska växel har Dura-Ace Di2 förbättringar när det gäller växeleffektivitet, vikt och funktionalitet.

SRAM

 

 

Enligt SRAMs officiella uppdelning av racercykelväxlar finns det 3 nivåer:

Toppklass:

Red eTAP

Red

Mellan-översta klass:

Force

Rival

Ingångsnivå:

Apex

I produktlistan för SRAMs racercykelväxlar representerar de röda boxarna de nuvarande huvudmodellerna för racercyklar (fälgbromsversioner), medan de med numret "1" representerar enkla klingas skivbromsversioner av dessa modeller. Force CX1 är avsedd för offroad-cykling.

Apex-serien:

 

- Dubbelklingas version

 

- Enkelklingas version

Apex är SRAMs instegsnivå på växelsystem och riktar sig till amatörcyklister, men med lägre vikt jämfört med liknande produkter i sin klass. Apex finns både i fälgbroms- och skivbromsversioner, precis som hela SRAM-sortimentet. Den erbjuder 11/20-växelalternativ. Apex har en kompakt vevparti och dess bakre växel har SRAMs WiFli-teknologi, vilket ger ett bredare utbud av växelförhållanden på kassetten (11-36t), fler växelkombinationer än ett vanligt tredelat vevparti och minskad vikt. Dessutom ärver Apex vissa funktioner från SRAMs toppmodeller, som Zero Loss-växling, justerbar bromshandtagsavstånd och Exact Actuation-växling.

Rival-serien:

 

Rival riktar sig till entusiastiska cyklister och är jämförbar med Shimano 105. Rival erbjuder på grund av förbättrade material jämfört med Apex en bättre vikt och hållbarhet och ger en överlägsen cykelupplevelse. Rival, som är SRAMs mest prisvärda 11/22-växlade racercykelväxelsystem, finns i både fälgbroms- och skivbromsversioner och erbjuder också ett WiFli-bakväxelval. Fram- och bakväxeln har en kortare handtagsrörelse och en ny geometri som ger mer utrymme mellan kedjan och däcket för bredare däck.

Force-serien:

 

 

Force är SRAMs andra högsta modell och riktar sig till avancerade cyklister och entusiaster. Force har fler kallsmidda aluminiumkomponenter och högre kvalitetskomponenter än Rival och Apex och erbjuder en bättre vikt och hållbarhet än dessa. Force finns i fälgbroms- och skivbromsversioner och erbjuder 11/22-växelalternativ. Force har också WiFli-bakväxelval och använder sig av Yaw-främre växelteknologi för att minska kedjehoppsrisker och säkerställa jämnare växling. För att göra det möjligt att använda bredare däck är bakväxeln justerbar, och Force erbjuder också speciella bromshandtag för bredare däck.

Red-serien:

 

 

Red är SRAMs toppmodell och riktar sig till professionella och elitcyklister. Red är känt för sin vikt, precision och prestanda. Red finns både i fälgbroms- och skivbromsversioner och erbjuder 11/22-växelalternativ. Red har WiFli-bakväxelval och använder Yaw-främre växelteknologi för att minska kedjehoppsrisker och säkerställa jämnare växling. Bakväxeln är justerbar för att rymma bredare däck. Red har också ett utökat utbud av klingalternativ för att passa olika typer av terräng och cykling.

Red eTAP:

 

 

Red eTAP är SRAMs trådlösa elektroniska växelsystem. Red eTAP är känt för sin enkla och intuitiva användning med hjälp av trådlös kommunikation mellan växlarna. Det erbjuder en smidig och ren installation utan behov av växel- eller bromskablar. Batterierna är lätta att byta ut och ladda och har en lång batteritid. Systemet använder också en avancerad algoritm för att optimera kedjans position och minimera kedjehoppsrisker. Red eTAP finns både i fälgbroms- och skivbromsversioner.

Slutsats

Sammanfattningsvis är både Shimano och SRAM välkända och respekterade varumärken inom racercykelväxelsystem. De erbjuder ett brett utbud av produkter på olika prispunkter och nivåer av prestanda. Ditt val mellan de två kommer i stor utsträckning att bero på dina specifika preferenser när det gäller funktioner, växlingsprestanda och pris. Oavsett vilket varumärke du väljer, kommer både Shimano och SRAM att erbjuda pålitliga och högpresterande växelsystem för din racercykel.

Tillbaka till blogg